Tuntui, että kaipaan taukoa... lomaa. Lähdettiin sitten työn kanssa Tallinnaan. Sillä tavalla vähän myöhässä, että mun sisko on juuri muuttanut sieltä Saksaan, eikä ollut enää esittelemässä meille kaupunkia. Siitä olisi ollut hyötyä...

https://laevapiletid.ee/fi-sivustoa sisko opetti käyttämään ja sieltä sitten klikkailtiin itsellemme sopivan hintaiset lähdöt. Eckerölinella sunnuntaiaamuna klo.9.00 kohti Tallinnaa ja Linda Linella takaisin klo 20.40. Melko pitkä päivä siis, kun ottaa huomioon, että Kotkasta piti lähteä bussilla Helsinkiin jo 4.35, jotta laivaan kerkesi!

EckeröLinesta minulla ei ole valittamista, matka sujui mukavasti, tax freessa käytiin ja niin edelleen. Ja matka yli meiltä kahdelta maksoi 44 euroa. Ainoan mutkan matkaan asetti Nordean korteissa ollut käyttökatko sunnuntaina, oltiin siis käteisen varassa.

Suunnitelmissa oli käydä Rocca al Maren kauppakeskuksessa, siellä kun tiesin olevan muutamia kivoja sisustusliikkeitä, ja Rocca al Marea vastapäätä olevassa eläintarhassa. Netistä olimme katsoneet, että A- ja D-terminaalien edestä lähtee ilmainen bussi kauppakeskukseen. Totta... mutta kannattaa varmistaa, että pysäkillä seisova bussi tosiaan on se kauppakeskukseen vievä bussi. Tällä hetkellä se ainakin on H&M:n mainosväreissä. Se bussi, johon me nousimme, ei ollut. Kierrettyämme siis tunnin lenkin Tallinnan lentokentälle ja takaisin, viisastuimme sen verran, että katsomme/kysymme, ennen kuin hötkyilemme. Minä toki pidän lentokoneista ja näimme kentän ohi ajaessamme yhden melko hienon nousun, kun kone nosti keulansa juuri ennen kentän laitaa ja nousi bussimme yli, mutta epätoivo alkoi kyllä iskeä mitä kauemmaksi keskustasta ajauduimme. Tyttöä lähinnä nauratti, eikä haitannut, se oli seikkailu. Kehitimme iskulauseen: "Ei tule tylsää, kun on tyhmä!"

Rocca al Maressa kiersimme ne ihanat sisustusliikkeet ja totesimme, että takaisin pitää tulla, sitten kun Nordean kortit ovat jälleen toiminnassa. Muotiliikkeitäkin Rocca al Maressa on ihan kiitettävästi, nyt ne eivät jaksaneet kiinnostaa minua syystä: a.) en mahdu muodikkaisiin vaatteisiin, b.) jalat olivat ihan tohjona ja kärsin järkyttävistä liitoskivuista juostuani hetken bussin perässä. Viimeksi, kun kävimme, tilanne oli toinen, silloin minä huitelin vaatekaupoissa ja tyttö istui penkillä valittaen kipeää mahaansa. Nyt tyttö hoiti shoppailun ja minä ruikutin penkillä.

Eläintarha sai minut innostumaan uudestaan. Talvella käydessämme olimme valinneet vierailupäiväksi maanantain, mikä oli virhe, sillä elefanttitalo oli silloin suljettu... ja elefantit viihtyivät kylmällä sisällä. Minä halusin ehdottomasti nähdä hippoja ja tällä kertaa se onnistui:

"Iskenkö hampaani sun peffaan?" lauloi toinen maanantai 90-luvulla. Se oli ilmeisesti tällä toisella hipolla mielessä, kun se kiersi ammetta ympäri tuon toisen perässä ja yritti jyrsiä sen takapuolta.

Kaksi sarvikuonoakin näimme.

Ja elefantteja... ei voinut kuin ihailla tuota kärsän käyttöä. Se toimii kuin käsi! En tiennyt, että elefantit syövät havupuita... Hyvin näytti maistuvan. Päätimme olla ottamatta lemmikiksi elefanttia, se tekisi ikävää jälkeä joulukuuselle!

Rocca al Maresta palasimme ilmaisbussilla terminaalille, josta kävelimme vanhaan kaupunkiin. Matkalla näimme kartan, josta vihdoin selvisi, missä Linnahllin satama, josta Linda Line seilaa, löytyy. Näin hyvin oli matkaan valmistauduttu... :) Kuva piti napata, jotta sen avulla osasimme suunnistaa loppuillasta paikalle...

Olemme tytön kanssa molemmat aivan ihastuneita III Draakoniin raatihuoneen kupeessa. Niinpä siellä piti käydä piirakalla. Omppupiiraat ovat tytön lemppareita! Minä söin porkkanapiiraan ja omppupiiraan tällä kertaa, tyttö omenan ja lihapiirakan. Yritin tyrkyttää sille villisika-hirvipiirasta, mutta siihen se ei suostunut, sikanauta kelpasi! :) Piirakat maksavat 1€/kpl ja juomat 2€, hirvisoppaahan tuolta saisi myös. Kaikki on ihanan keskiaikaista ja kynttilänvalossa tuntee siirtyneensä toiselle aikakaudelle!

Oli aika tuhlat loput käteiset ja suunnata kohti satamaa. Minulla oli jäljellä 50 euroa ja tytöllä kymppi, kun törmäsimme varsin suloiseen lampaaseen, jolla sattumoisin oli hintaa 60 euroa. Tytön kanssa olimme yhtä mieltä siitä, että vauvalle pitää saada lammastuoli!

Matka lampaan kanssa terminaalille tuotti tuskaa. Mun jalka on kasvanut raskausaikana 2 kengänkokoa ja mun oli jo aiemmin päivällä pitänyt poistaa sukat kengistä, kun jalat turposivat niin, etteivät ne mahtuneet siellä olemaan. Nyt oli ihan loppumatkasta otettava kengätkin pois ja käveltävä avojaloin. Teki varmaan todella hyvää, kun flunssasta ja äänen menetyksestä kärsin jo muutenkin! Mutta ei auttanut... onneksi Tallinnassa oli lämpimämpi kuin Helsingissä!

Laivalippuja varaillessani en ollut lainkaan tajunnut, kuinka pieniä Linda Linen katamaraanit oikeasti ovat! Tuntuu, kuin olisi yrittänyt ylittää Suomenlahtea tuurimoottorilla. Emme tytön kanssa jaksaneet lähteä änkemään terminaalissa, mikä oli virhe, sillä laivassa on rajoitettu määrä istumapaikkoja... ja me jäimme ilman. Linda-luokassa toki oli pehmeitä tuoleja vapaana vaikka kuinka paljon, mutta eihän sinne voinut turistiluokasta hypätä. Tyttö oli todella katkera tästä, kun jouduimme istumaan lattialla. Muutenkin hän sanoi, että henkilökunta katsoi matkustajia, kuin näissä olisi loisia. Eli ei Linda Linelle jatkossa! Laiva oli jo lähdössä vartin myöhässä ja pian lähdön jälkeen tuli kuulutus, että matkustajia pyydetään pysymään paikallaan kovan merenkäynnin vuoksi. Hieman pelotti olla siinä rappujen alapäässä, kun pelkäsimme, että jos sieltä joku tulee rappuja rymisten alas, niin mehän liiskaannumme alle! Sen verran humalaista suomituristia näkyi terminaalissa, että uhka oli olemassa... Matkasta kuitenkin selvittiin, mitä nyt tytön piti käydä välillä oksentamassa ja vauva potki minua aivan hulluna. Lampaalla ja minulla oli kuitenkin ihan hyvä vointi ja poikaystävä oli satamassa vastassa.

Ihan kiva reissu, jollei paluumatkaa oteta huomioon. Koska mennään uudestaan?