Tämän päivityksen nimi voisi olla myös 20 tapaa pilata jouluruusu. Mutta kurkistetaanpa ensin luukkkukilpailuun:

1.jpg

Ja vastaus on lammas (taas). Mitä seuraavaksi? Käy kurkkaamassa kilpailun säännöt Pappilablogin Fecebook-sivulta.

Mutta niihin joulukukkiin... Mulla lukee joulukalenteriin piilotettavien asioiden listalla "joulukukat". Meillä tämä tarkoittaa lähinnä jouluruusua ja hyasinttia. Tarkoittaisi myös ihania kukka-asetelmia, jos mulla olisi rahaa. Joulutähtiin ja amarylliksiin olen sen sijaan ihan kyllästynyt. Voihan olla että se on ohimenevää - niin kuin vihani pelargoneja kohtaan. Ennen pelargonit olivat minusta ihan mummokukkia. Ehkä minusta on nyt tullut henkinen mummo, kun minusta olisi ihanaa omistaa lasitettu kuisti ja laittaa ikkunalle pelargoneja. Eli ehkä jonain vuonna joulutähti ja amarylliskin palaavat ohjelmistoon...

Tässä kohtaa mun piti sitten esitellä mun ihana jouluruusu. Tässä se on, mutta ei se mitenkään ihana ole. Kuollut se on! Eikä taida herätä kolmantena påivänä kuolleista...

2.jpg

Miten näin voi käydä joka vuosi? (Viime vuonna kahdesti) Oletin, että toissa vuonna jouluruusu kuoli kuivuuteen, kun se meni koppuraksi. Viime vuonna ehkä hukutin sen. Nyt luin kyltistä, että on huolehditava tasaisesta kosteudesta. Sen tein. Silti se kuoli. Multa on märkää ja kasvi koppura??? Epäilen, että saatoin katkaista sen juuret, kun poistin tiukassa olleen suojaruukun. Voisiko joku hortonomian harrastaja nyt kertoa, että millä ihmeellä tämän kasvin saa pysymään hengissä? MINÄ HALUAN JOULURUUSUN!!!!

Hyasintti on onneksi helpompi hoitaa. Tosin siinäkin on pari ongelmaa. Jos et kastele sitä, se kuivuu. Jos kastelet sitä, se kasvattaa inhottavan pitkän varen. Tänä vuonna olen toistaiseksi onnistunut välttämään molemmat ongelmat.

3.jpg

Minulla on hieman ristiriitaiset tunteet hyasintin kukkimista kohtaan. Kun se kukkii huone täyttyy ihanalla tuoksulla, joka tuo mieleen lapsuuden joulut. Mutta toisaalta se on vaan niin paljon kauniimpi, kun se ei ole vielä avannut kukkiaan...

4.jpg

5.jpg

Ylipäänsä tykkään sipulikasveista tosi paljon - keväällä krookuksista, narsisseista, helmililjoista ja tulppaaneista. Tykkään myös syödä sipuleita - sipulia, valkosipulia, punasipulia, kevätsipulia, ruohosipulia... mutta en hillosipuleita tai purjosipulia. Sipulit on niin parhaita! :D

Jos hyasintti kasvattaa superpitkän varren, kukan voi napsaista irti ja laittaa pieneen maljakkoon.

6.jpg

Tuo hehkulampun mallinen pikkumaljakko on 6,5 euron heräteostos siltä Porvoon reissulta, jolta mun ei pitänyt ostaa mitään. (Siitä täällä ja täällä) Söpö, eikö? (Siitä kukkakaupasta, joka on Pehtoorin perikunnan vieressä...)

Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan!

xoxo,

minä

 

Aiemmat luukut:

Luukku 1 - joulukalenteri
Luukku 2 - piparikuusi
Luukku 3 - paperitähti
Luukku 4 - joulumarkkinat
Luukku 5 - jouluinen Porvoo ja joululahjaideoita
Luukku 6 - omaa aikaa
Luukku 7 - Rocky Road-kuuset
Luukku 8 - Muumien taikatalvikakku
Luukku 9 - sulaneet lumiukot
Luukku 10 - joululimppu
Luukku 11 - karppitilkkutäkkifoccacia
Luukku 12 - paketoi lahjoja

 

* Siirretty Starboxista 17.2.2019 *