Lähdin siis etsimään Shakespearea kaupungille. Hotellin edessä oli Shakespearelle pystytetty muistomerkki. Jokaisessa ilmansuunnassa näytelmäkirjailijaa ympäröi joku tämän luomista hahmoista... ja minun oli tietysti ikuistettava ne kaikki!

e19.jpg

e26.jpg

e24.jpg

e21.jpg

Hamletin kanssa halusin päästä filosofoimaan...

e23.jpg

e22.jpg

Sitten juoksin Shakespearen synnyinkodille. Sinne päästyäni kassan poika kertoi, että he sulkisivat juuri. Ehtisin kyllä kiertää talon mutta se maksaisi 24 puntaa (WTF?). Pääsymaksulla saisi toki 12 kuukauden kausikortin mutta tuskinpa ehdin loppua passistani hyödyntämään. Maksaisin kyllä, kun kerran tänne saakka olin tullut!

Rakennuksessa, josta käytiin sisään synnyinkotiin oli Shakespeare-näyttely. Mutta koska minulla olisi kiire kiertää koti ennen sulkemisaikaa, päätin ,keskittyä olennaiseen. Tästä ensimmäisestä foliosta pysähdyin kuitenkin ottamaan kuvan, se ti mieleeni "The Complete Works of Shakespeare"-teoksen, jonka olen unohtanut palauttaa Langinkosken lukioon... hups!

e27.jpg

Pian avautuikin eteeni synnyinkodin ihastuttava piha.

e28.jpg

e29.jpg

Ja siitä sitten sisälle taloon, jossa oli vielä alkuperäiset lattiat, joilla pikku-William on tassutellut.

e30.jpg

Minua vastassa oli varsin innokas opas, joka kertoi minulle siitä millainen talo oli ollut niihin aikoihin, kun Williamin isä piti nahkuriliikettään alakerrassa, perhe asui ylemmässä kerroksessa ja nahkurin oppipojat ullakolla. Lavastetut huoneet antoivat  lisävalaistusta.

e34.jpg

e31.jpg

Pihalla oli näyttelijöitä esittämässä Shakespearen näytelmiä. Yksi heistä oli pyörätuolissa ja ilmeisesti lievästi kehitysvammainen. Ja minut teki hyvin iloiseksi, että hän sai olla mukana, teatteri kuuluu kaikille! Toinen oli vanha mies ja kolmas komea peluri. Hyvä kattaus! Ja hyvin näyttelivät!

Matkamuistomyymälästä, johon kierros päättyi, minut pöllytettiin pihalle ennen kuin ehdin kiertää sen nurkat. Tultuani museosta ulos, sain huomata, että kaupatkin sulkivat oviaan. Onneksi ehdin kuitenkin teekauppaan, jonka olin bongannut aiemmin, ja jonka ikkunaa koristi Liisa Ihmemaassa-teema. Minä rrrrrakastan Liisaa kumppaneineen! Niinpä oli selvää, että jotain tääältä ostaisin...

e35.jpg

Olisin oikeastaan halunnut teekannun mutta en olisi ikinä saanut kuljetettua sitä ehjänä kotiin, eikä matkatavaroissani olisi ollut tilaa. Niinpä päädyin ostamaan mukin. Vielä piti valita Hatuntekijän, Liisan ja Valkoisen Kanin väliltä. Tiukan kädenväännön jälkeen päädyin kaniin.

Palasin hotellille ja siellä ruokaseura jo odottelikin hotellin illallista.

e36.jpg

Illallisuffet näytti oikein hyvältä... lihansyöjälle. Mutta kasvissyöjälle antimia oli kovin vähän. ea oli kiukkuinen ja mummon illallinen jäi lyhyeksi, kun mummo lähti ennen jälkiruokaa nukuttamaan Beaa.

Minä mietin, mitä illalla voisi tehdä, kun kaikki olisi kiinni. Päädyin geokätköilemään. Muutaman kätkön ehdin löytää ennen kuin tuli pilkkopimeää ja raahauduin takaisin hotellille.

Seuraavana päivänä jättäisimme taaksemme Shakespearen ja Englannin... mutta siitä kirjoittelen toiste!

xoxo,

minä