Karhupurkki eli keittiötölkki. Tuo kirppareiden aarre...

Keittiötölkkiähän löytyy kahdella kuvalla. Riihimäkeläisten millälie ilveksellä ja Kotkan Karhulasta kotoisin olevalla karhulla. Minä haalin itselleni näistä jälkimmäisiä - kotkalainen kun olen. Karhulan lasitehdas on kuulunut aikoinaan Ahlströmin omistukseen. Kyseisellä firmalla on minulle suuri merkitys. Äidin vanhemmat tulivat tänne savolaisten Amerikkaan työn perässä Ahlströmin kartonkitehtaalle, ilman sitä liikettä minä olisin jättänyt syntymättä. Isä puolestaan oli töissä Ahlströmin pumpputehtaalla - nyttemmin Sulzer Pumpsilla. Ja minäkin ehdin aloittaa työurani kesätöissä maalamassa ja siivoamassa Ahlströmillä, ennen kuin se myytiin Sulzerille. Vaikka lasitehtaaseen minulla ei ole varsinaista sidettä, ajattelen että Karhutölkissä on jotain minun historiastanikin.

Karhutölkki on löytänyt tiensä monen sisustajan kotiin. Se on kaunis katsella. Vaikka karhu erottuukin tölkistä humattavan huonosti, jos tölkissä on jotain sisällä... Esittelen nyt omat tölkkini käyttötarkoituksineen.

1. Säilytykseen

1.jpg

Kannettomassa purkissa voi säilyttää vaikka viinipullon korkkeja, lankakeriä, nappeja jne.

2.jpg

Kannellisessa purkissa puolestaan säilyvät elintarvikkeet. Kuinka surullista, että mun toiseksi ainoassa kannellisessa purkissani on riihimäkeläinen korkki? Pidetään se piilossa...

2. Kynttiläpurkkina

3.jpg

Vaihdoin heti kuvan ottamisen jälkeen LED-kynttilän purkkiin. Miä en ikinä muista sammuttaa kynttilöitä, isäntä kulkee mun jäljissä puhaltelemassa ne pois...

3. Kukkaruukkuna/maljakkona

4.jpg5.jpg

Näin kevään kunniaksi Karhutölkki sai sisuksiinsa lempikukkiani helmililjoja.

6.jpg

Minusta sipulikasvien juuret ja sipulit näyttävät tosi kauniilta! Ne kannattaa jättää näkyviin!

7.jpg

Karhu vai ilves? Ja mitä siä teet näillä?

xoxo,

minä

 

* Siirretty Starboxista 19.2.2019 *