Tähän ei tietysti ole parempaa ratkaisua, kuin mennä ulkoilmamuseoon! :D

Riparilta palattuani teinin ystävä oli meillä yökylässä ja mietittiin siinä, että mitä voisimme tehdä yhdessä. Sää oli aika masentava kaikkeen tekemiseen. Minä olin jo pitkään halunnut käydä Salpalinja-museossa Miehikkälässä. Se oli paikka johon upseeri-isäntääkään ei tarvinnut pakottaa mukaan. Sen sijaan teini osoitti mieltään koko matkan. Paitsi museon kahvilassa, kun sai vaniljakastiketta mutikkapiirakkansa päälle.

Minua historia kiinnostaa kovasti - ja siinä teini poikkeaa minusta. Joka tapauksesa raahasimme tytöt vesisateeseen ihmettelemään juoksuhautoja. En ymmärrä miksi en ole aiemmin käynyt Salpalinja-museossa. Sinne ei kuitenkaan tästä aja kovin kauaa...

Museo on auki vain kesäkautena. Sisäänpääsy aikuiselta on 8€ ja lapselta (7-16v) 5€. Me pääsimme koko porukka (myös teinin kaveri) perhelipulla, joka kustansi 16 euroa. Pääsimme mukaan opastetulle kierrokselle. Opas oli mukavanoloinen ja asiansa osaava nuori mies. Varmasti museosta saa enemmän irti kun osallistuu opastetulle kierrokselle! Kierroksen jälkeen pyörimme vielä ominemme katselemassa muita reittejä. Sisätiloissa oli lyhyt video Salpalinjasta, joka nyt ei sitten kuitenkaan ollut järin informatiivinen. Lisäksi siellä oli kahvila ja pieni kauppa josta sai paikallisia käsitöitä ja vähän armeijatavaraa. Kuuma kahvi maistui sateessa tarpomisen jälkeen!

s1.jpg

s2.jpg

s3.jpg

s4.jpg

s5.jpg

s7.jpg

s8.jpg

s9.jpg

s10.jpg

s11.jpg

s12.jpg

s13.jpg

s14.jpg

s15.jpg

s17.jpg

s18.jpg

s19.jpg

s20.jpg

s21.jpg

s22.jpg

Tässä kun katselin näitä kuvia, taapero tuli viereeni ja hihkaisi innoissaan: "Minä olen käynyt siellä!" "Ahaa, mitäs sinä siellä teit?" "Söin mutikoita (=mustikoita)", kuului vastaus.

Kelle nyt jäi sitten mieleen mitäkin... :) Itse jäin pohtimaan sitä, mitä olisi tapahtunut, jos vihollinen olisi Salpalinjalle asti edennyt. Miten linja olisi pärjännyt puolustustaistelussa? Kaiken kaikkiaan kierros oli minusta oikein opettavainen. Teini on tietysti eri mieltä, evvk. Ja poikaystävä kertoisi tienneensä jo kaiken.

MINÄ kuitenkin suosittelen! :) ...ja taaperoille on mustikoita polun varrella.

xoxo, 

minä

PS. Kännykkäkamera ja sade - huono yhtälö!