Minulla on ihan huippu mummo!  Lähdimme Bean kanssa mielellämme mummon matkassa kiertämään Brittein saaria busseilla, kun mummo kysyi, lähdettäisiinkö reissuun.

Tästä matkasta on olemassa kaksi versiota. Ensimmäinen, jossa kaikki näkemämme oli ihanaa, mistä on syytä olla kiitollinen. Ja toinen, jossa matkaan oli hiipinyt mukaan kutsumaton vieras: mummon muistisairaus, jonka vakavuutta en tutussa ympäristössä ollut huomannut. Aion kertoa sen kauniimman version matkasta.

Matka alkoi maanantaina 20.4. Kotkan linja-autoasemalta puolenpäivän tienoilla. Jyrkilän bussissa odotti jo valmiina Bean vanha kaukalo, joka tulisi uudestaan tutuksi seuraavan kahden viikon aikana. Tällä kertaa se oli käännetty kasvot menosuuntaan, koska jalat tulivat polvien kohdalta yli kaukalon reunan. Minä istuin taaperon viereen ja mummo käytävän toiselle puolelle.

Aluksi teimme Kymenlaakson kotiseutukierroksen ja poimimme kyytiin väkeä Haminasta ja Inkeroisista, sitten ajelimme Vuosaaren satamaan, jossa nousime laivaan.

Laivamatka kestäisi käytännössä sen illan ja koko seuraavan päivn. Kun saapuisimme Travemündeen, olisi jo pimeää. Oli siis keksittävä viihdykettä puolesitoista vuorokaudeksi!

Laivalla oli onneksi hyvä leikkihuone, joten Bean viihtyminen oli taattu:

Ensimmäisenä iltana söimme illallista laivalla. Ensimmäiseen illalliseen kuuluivat juomat. Tosin ainoa light-juoma oli Sprite Zero (olin vakaasti päättänyt laihtua normaalipainoon Marin häihin mennessä 1.5.). Oikein oli hyvät mätöt kasvis-karppaajallekin!

Menimme laivan kannelle katselemaan ohi lipuvia laivoja. Siinä vaiheessa huomasin, että järjestelmäkamerasta puuttui muistikortti (voi sitä kirosanojen määrää mielessäni!)

No onnistuihan tuo kuvaaminen kännykälläkin. Yritin etsiä laivan tax freestä muistikorttia mutta turhaan... Tax free oli aika pieni, eikä sieltä saanut edes limsaa! Cola-addiktiotani piti siis ruokkia hieman kalliimmalla laivan baarissa. Bea sai tax freestä koirapehmolelun.

Seuraavana aamuna brunssi oli tarjolla klo.9-13 ja siellä sai käydä kahdesti, jota hyödynsimekin niin, että ryntäsimme syömään heti avaamisaikaan ja uudestaan vähän ennen sulkemista. Brunssilla sai lasin skumppaa mutta muut juomat siihen eivät kuuuluneet.

Ja vielä ehdimme syömään illallistakin ennen Travemündeen saapumista.

Jälkkäripöydässä ei ollut tarjolla mitään gluteenitonta, joten Bea sai jälkkäriksi vaatimattomankokoisen mehujään...

Siinähän se matka kului syödessä ja nukkuessa. Illalla nousimme jälleen bussiin ja ajoimme pilkkopimeässä autobahnia Bremeniin, jossa majoituimme hotelliin.

Aamun ensimmäinen projekti aamiaisen jälkeen oli etsiä kameraan muistikortti, kävelimme muutaman korttelin päähän, josta löytyi sopiva kauppa, joka tosin avasi ovensa vasta klo 10 ja kello oli siinä vaiheessa yhdeksän. Mummoa väsytti joten palautin mummon ja taaperon hotelliin ja lähdin itse katsomaan Bremenin vanhaa kaupunkia. Toivoin sieltä löytyvän myös kamerakaupan, sillä aikataulu oli aika tiukka: jatkaisimme matkaa jo klo. 11.

Olin onnekas ja ystävällinen täti myi kameraliikkeessä vanhassa kaupungissa 16 gigan muistikortin ja puhdisti kamerankin samalla.

Ehdin räpsiä muutaman kuvan, vaikka juuri mikään (yhtä kirkkoa lukuun ottamatta) ei ollut vielä auki.

Tuolla kirkossa kävin sisällä siis. Kuvista tuli niin tummia, etten taida niitä tässä julkaista mutta upea kirkko oli kyllä!

Raatihuoneelle olisin ehdottomasti halunnut päästä sisälle mutta siihen ei olut aikaa. Sen sijaan onneksi löysin Bremenin soittoniekat:

Selfien ottaminen järkkärillä ei ole helppoa!

Tämähän ei suinkaan ole ensimmäinen kerta kun kyseisiin soittoniekkoihin törmään. Eksän kanssa Riiassa (joka on Bremenin ystävyyskaupunki) poseerasin samaisten elukoiden kanssa:

Tuo Riian patsas oli kyllä jotenkin irvikuvan näköinen.

Yritin kovasti muistella, mitä Bremenin soittoniekoissa tapahtuu mutta muistin vain kohtauksen Tao Taosta jossa nuo otukset seisovat tuollalailla päällekkäin talon ikkunan takana.

Vanhaa kaupunkia ympäröi tosi kaunis puistoalue. Kevät Bremenissä oli paljon pidemmällä kuin Suomessa, jossa oksissa ei ollut lähtiessä vielä edes hiirenkorvia...

Hotellihuoneesta löysin mummon ja Bean valmiina jatkamaan matkaa kohti Hollantia.

Saksa vilahti ohi aika nopeasti mutta vielä olisi paljon nähtävää...