Minulla on tapana yrittää ehtiä katsomaan kaikki pääkategorioissa ehdolla olevat elokuvat ennen Oscar gaalaa. Tänä vuonna se tarkoitti sitä, että katsoin American Hustlen, Nebraskan, Captain Phillipsin, Philomenan, Dallas Buyers Clubin, 12 years a slaven, Gravityn, Her-elokuvan, The Wolf of Wall Streetin, Blue Jasminen, August: Osage Countyn ja Itse Ilkimys 2:n.

Pakko sanoa, että tänä vuonna nautin urakasta. Olen itkenyt, nauranut ja oppinut paljon. Joinakin vuosina leffojen katselu on muuttunut melkoiseksi tervanjuonniksi. Esimerkiksi 2012 teki lähinnä mieli työntää pääni uuniin, kun jouduin katsomaan omasta mielestäni tekotaiteellista schaibaa - The Artistin ja Tree of Lifen. Joskin silloinkin mukana oli ihaniakin elokuvia. Nyt jäi kaikenkaikkiaan hyvä mieli tästä Oscar-vuodesta.

Joistakin palkinnoista olin samaa mieltä, joistain eri. Tänä vuonna oli paljon elokuvia, joissa oli suuria miesrooleja (vai niinkö tämä aina menee?). Itselle tärkeimpänä pidin, että Matthew McConaughey ja Jared Leto pokkaavat pystit parhaasta miespääosasta ja -sivuroolista. Ja niinhän siinä kävikin!

Jared Letosta täytyy sanoa, että olin yläasteella, kun My so called life tuli televisiosta, aivan rakastunut Jarediin.

BeFunky_my-so-called-life-jared-leto-dvd

Löysin Jared Leton uudestaan myöhemmin muusikkona - 30 seconds to Mars rokkaa ja kovaa!

jared-normal.jpg

Vaikka Jaredissa on Dallas Buyers Clubissa näkyvissä hyvin vähän siitä pojasta, johon yläasteella ihastuin, roolityö oli aivan käsittämätön! Hyvä Jared!

jared2-normal.jpg 

Matthew McConaughey ei ole koskaan kuulunut lempinäyttelijöihini mutta pakko on nostaa hattua sekä siitä, millaiseksi ukko on itsensä roolin riuduttanut, että roolin tulkinnasta.

Naissivuosasta minulla oli kovasti eroava mielipide. Vaikka Lupita Nyong'o oli tyrmäävän kaunis Oscareissa, niin minusta hänen roolinsa ei ollut suuren suuri 12 years a slavessa.

BeFunky_1019784.jpg-normal.jpg

Minä olisin antanut pystin June Squibbille, joka oli aivan lumoava Nebraskassa. Hautausmaakohtaus oli aivan hillitön!

june-normal.jpg

Muutenkin Nebraska oli minulle se paras elokuva näistä. Ja Herin Moon song olisi ehdottomasti ansainnut parhaan laulun pytyn! Siitä käytettiin termiä "hauntingly beautiful" enkä sen paremmin sitä osaisi itse kuvaillakaan. Ihmiset, kuunnelkaa Karen O.:n Moon song ja katsokaa Nebraska!

Gravityhan kahmi kaikki efektioscarit. Sen äänimaailmaa hehkuettiin maasta taivaisiin. Minun on pakko myöntää, että katsoin ensimmäiset puoli tuntia ilman ääniä, kun laitteistossa oli vikaa. Luulin ensin, että se on tarkoituksella äänetön, kun alussa ruudussa luki, että avaruudessa ei ole mitään, mikä kantaa ääntä. Onneksi ihan niin taiteelliseen kikkailuun ei oltu lähdetty! :)

Oscar-seura hyytyi kesken gaalan...

oscars3-normal.jpg

... joten seurakseni jäi vain kakku.

oscars-normal.jpg

oscars2-normal.jpg

Uudessa Pirkassa hehkutettiin, että tämä on maailman parhaan amerikkalaisen juustokakun resepti mutta olen kyllä syönyt Hessulla parempaa!

Anyways, onnea voittajille!

oscars4-normal.jpg

Hyvää leffavuotta odotellen...

xoxo,

minä