Tässä meidän keittiö nykytilassaan. Minä inhoan jakaa kuvia keskeneräisistä projekteista, mutta olen tullut siihen tulokseen, että jos odotan siihen asti, että olen tyytyväinen lopputulokseen, mulla ei koskaan ole mitään blogattavaa. Joten olkaapa hyvä...

1.jpg

Keittiön vanhat kaapistot ovat edellisten asukkaiden jostain haalimat. Maalasin alakaapit mustasta valkoiseksi muuton jälkeen ja hioin ja vahasin tasot kiiltävästä koivusta mattapyökin väriseksi. Vaihdoin osan kahvoista metallisiin ja osan merihenkisiin juuttiköysiin. Keittiön ikkunan alla olevaan kaapistoon askartelin Riviera Maison-astioista tutun tekstin samalla taktiikalla, jolla koristelin meidän portaat.

2.jpg

Tiskialtaan ja yläkaapin välisessä tilassa oli muovipleksi. Sen taakse oli kuitenkin päässyt kärpäsenraatoja ja kosteutta. Kun yritin saada niitä pois pleksin takaa, se meni tuhannen päreiksi. Niinpä ihana isäntä yhdessä ihanan isänsä kanssa asensivat mulle superkauniit kaakelit pienelle osalle keittiötä. Kannatti rikkoa se pleksi!

3.jpg4.jpg

Täällä oli muuttaessa kaksi astianpesukonetta, joista molemmat lakkasivat toimimasta noin heti, kun muutimme sisään. Toisen tilalle on ostettu uusi. Se riittää tämän kokoiselle perheelle. Ennen meitä tässä asui 9-henkinen perhe. Syytän itseäni kyläkoulun lakkauttamisesta, jos kylältä muutti 7 lasta ja meillä oli tuoda tilalle vain 2, niin olihan se selvä peli...

Mutta niin, niihin pesukoneisiin. Toinen rikkinäinen kone on vielä paikallaan. Minulla oli kaksi ehdotusta sen jättämän kolon paikkaamiseksi: joko upottaa siihen rottinkinen viinipulloteline tai laittaa tilalle kuvan tapaan omenalaatikoita, joissa voisi sitten säilyttää vaikka kattiloita.

5.jpg

^ Kuva lainattu Pinterestistä

Isäntä valitsi tämän toisen vaihtoehdon muistuttaen, että minä en edes juo viiniä - paitsi jos siinä on kuplat. Totta tuokin. Mutta olisihan siihen voinut säilöä tusinan Fresita-pulloja?

Omenalaatikot ovat sairaan kallita 25-60 euroa lahosta likaisesta laatikosta. Se syö miestä. Nyt löysin Prismasta omenalaatikoita hintaan 14,90€/kpl. Ihan hyvä hinta, mutta näissä laatikoissa ei ollut lainkaan tekstejä, jotka minusta tekevät kauniin laatikon. Olen varmaan jotenkin ihastunut kirjaimiin ja numeroihin...

Olin melko itsevarma siitä, että osasisin kyllä tehdä tekstit laatikoihin, jos vain keksisin, mitkä tekstit. En todellakaan halunnut kirjoittaa niihin "kattiloita" tai "carpe diem", vaan niiden pitäisi näyttää aidoilta omppulaatikoilta. Niinpä tein Prismassa vähän tutkimustyötä ja löysin sopvat tekstit...

6.jpg

Niinpä, kun tulin kaupasta kotiin, oli askarteluaika. Etsin teksteihin sopivat fontit dafont.comista. Tulostin tekstit, liimasin päälle kontaktimuovin ja aloin kaivertaa kirjaimia irti askarteluveitsellä.

7.jpg

^ Hieno askartelualusta?

Asetin syntyneen sabluunan laatikon päälle...

8.jpg

Ja aloin tuputtaa vaahtomuovin palasella Plus Color-askartelumaalia (myös Prismasta) sabluuunaan. Minun vaahtomuovipalaseni taitaa olla osa paloiksi pilkottua huovutusalustaa (niitä saa, arvasit, Prismasta!).

9.jpg

Tuputtaessa kannattaa olla varovainen, ettei sienessä ole liikaa maalia. Tai käy niin kuin tälle G-kirjaimelle:

10.jpg

Projekti on nyt siis siinä vaiheessa, että isännän pitää keksiä, miten rakentaa kehikon mun laatikoille. Sitä odotellessa toinen laatikko saa odotella tuossa:

11.jpg

Että siinä vähän esimakua keittiöstä. Ideaalitilanteessa minun keittiössäni olisi vielä iso saareke, valkoinen lattia ja Smegin jääkaappi. Lottovoittoa odotellessa...

xoxo,

minä

 

* Siirretty Starboxista 19.2.2019 *