Minulla kasvaa kohta maalipensseli käteen kiinni. Olen systemaattisesti yrittänyt vaalentaa kodin värimaailmaa. On valkoista kalustemaalia, seinämaalia, lattiamaalia, paneelikattomaalia - ja oliko vielä jotain?

Yksi minua alusta asti häirinnyt juttu oli portaiden väri. Näissä ennen muuttoa otetuissa kuvissa näkyy tuo alkuperäinen punertavan ruskea väri.

a14.jpga15.jpg

Tuo seinäpömpelihän me maalattiin heti alkuunsa valkoiseksi, nyt oli sitten portaiden ja kaiteen vuoro. Kuulin vinkin, että homma kannattaa hoitaa Betolux Akva vesiliukoisella lattiamaalilla. Portaat pitäisi ensin hioa... No minä hioin kaksi ylintä porrasta - ja pätkän kaidetta - ja totesin, että tässä menee vuosia. Niinpä oikaisin vähän. En hionut, löin portaisiin kerroksen-pari halpaa Clas Ohlsonin huonekaluille tarkoitettua pohjamaalia ja päälle 3-4 kerrosta Betolux Akvaa. Nyt sitten jännätään, että miten portaat kestävät käyttöä! Kaiteen maalasin Clas Ohlsonin kalustemaalilla.

Mutta tässä minun ihanat uudet portaani!

et1.jpg

et2.jpg

et3.jpg

Ärsyttävää, miten valkoinen ei näytä valkoiselta valokuvissa.. Mutta kuvitelkaa ne puhtaanvalkoisiksi. Ja siitä puheen ollen... valkoisissa portaissa on se huono puoli, että lika näkyy niissä heti. Olen nyt päivttäin pyyhkinyt portaat rätillä.

Maalausvaiheessa portaat kannattaa myös puhdistaa ennen jokaista maalauskerrosta. Ja hiukset kannattaa pitää kiinni ja laittaa myssy päähän. Minulla oli hiukset ponnarilla ja silti irtohiuksia oli maalin seassa koko ajan. Omissa jaloissa kulkeutui hekkaa ja pölyä maalattaviin paikkoihin ja se ei tietysti ollut hyvä juttu.

Betolux Akva on siitä IHANA maali, että päällemaalaus onnistuu nopeasti. Kuivamisaika taisi olla tunnin. Käyttöönottoaikakin lyhyt. Eikä vesiliukoinen versio maalista oikeastaan juurikaan haise (se toinen kuulemma haisee ja vahvasti!) Kannattaa maalata joka toinen askelma kerrallaan, niin portaat ovat samanaikaisesti vielä käytettävissä, kun astuu niille toisille joka toisille.

Porraskori on Villa Woodista Karhulasta. Kori maksoi 35 euroa, eli noin kolmanneksen Riviera Maisonin vastaavasta tuotteesta - tyydyin siis siihen. Kori on ihan oikeasti arjen pelastaja. Taaperon leluja kantautuu aina alkertaan ja siivotessa on tosi kiva heitellä kaikki yläkertaan menossa oleva roina kerralla koriin ja sitten käydä tyhjentämässä sen sisältö oikealle paikalleen. Niin ei tarvitse juosta joka tavaran kanssa portaita erikseen. Vaikka sehän olisi sitä hyvää arkiliikuntaa...

Minä olen supertyytyväinen lopputulokseen (lukuunottamatta niitä valumia ja hutimaalauksia, jotka sain aikaan).Ihan valmis portaikko ei tosin vielä ole, vaan aion "koristella" sen.

Olen bongannut moniakin hyviä ideoita, kuten meidän äidin portaat, jotka on numeroitu tarroilla (kuva täällä). Tai Suomen kauneimmassa kodissakin vilahtaneet portaat, joissa oli eri sekanumerokytit portaissa (kuva täällä). Koti, josta nuo jälkimmäiset portaat ovat, on ollut ehkä suosikkini kaikista tämän kauden kodeista... ainakin yksi parhaista. Ja se johti minut tuon blogihelen äärelle. Samainen koti oli minulle jo jonkun sisustuslehden sivuilta tuttu, muistan ihailleeni sitä jo aiemmin...

Mutta meidän portaisiin ei sittenkään tule numeroita. Minulla on aivan sairaan hyvä ja nimenomaan meille sopiva idea portaiden suhteen. Mutta panttaan sitä vielä, ettei kukaan ehdi ensin. :D ;)

Jahas, eiköhän sitten taas siivota! Hauskaa päivää!

xoxo,

minä