Aika lailla täsmälleen silloin, kun jouluun oli 8 kuukautta, minä kävin Jussin Jättikirppiksellä Jylpyllä, Kotkassa. En liiemmin välitä noin isoista kirppiksistä, siellä on usein ruuhkaista ja parkkipaikkaakin saa välillä hakea. Tavaraa on kuitekin paljon. Minua vaan suunnattomasti ärsyttää se, miten kalliita hintoja ihmiset asettavat käytetyille tavaroilleen. Kun kävimme livekirpuilla myymässä, kun oli lapsi, äiti opetti, ett tavarat saavat maksaa markan tai kaksi. Laskepa mitä se olisi euroissa - tai siis senteissä!

Löysin kirppikseltä muun muassa Riviera Maisonin leipälaatikon, josta oli tosin irrotettu RM-lätkä, mutta joka silti maksoi 50 euroa, vaikka uuden saa kaupasta 69 eurolla. Ei kauppoja! Käytetty tuote on käytetty tuote!

Sen sijaan nappasin mukaan 1,5 eurolla tämän Hemtexin joulutontun. Siis minä, joka en lainkaan pidä tonttukoristeista! Olen aina ajatellut, että tontut eivät kuulu jouluuni, koska ne eivät oikein sovi kristilliseen jouluun (olkoonkin, että otan rusinat pullasta ja meillä käy joulupukki), mutta olisiko sittenkin vika tonttujen kirkkaassa värissä, kun mustavalkoisena se minulle kelpasi?

t1.jpg 

Tontun pää ja vartalo oli teipattu yhteen. Hiippalakin päästä päättelin, että herra on suolasirotin.

t2.jpg

Ajattelin, että onpa sairaan epäkäytännöllinen, kaksiosaisessa astiassa suolahan tursuaa osien välistä ulos, jos sitä kallistaa! Mutta laittaessa tonttua pesuun havaitsin, ettei asia lainkaan ole niin...

t3.jpg

Hattuosassa on korkki ja vartaloon laitetaan jotain muuta - sinappia? Hänhän on varmaan kinkkutonttu? Meillä ei ole koskaan tehty kotona kinkkua, se syödään jouluruoalla äidin ja isän tai mummon luona (no minä en syö, koska kasvissyönti, mutta ne muut). Olisiko nyt sitten korkea aika paistaa oma kinkku, kun on sinappitonttukin?

Tervetuloa uuteen mustavalkoiseen kotiisi, tonttu!

t4.jpg

Pitäisiköhän se kuitenkin siivota piiloon seuraavaksi 7,5 kuukaudeksi?

xoxo,

minä

PS. Onpahan hauska (vaikkakin työntäyteinen) viikko menossa, tiistaina kisailtiin "leiriolympialaislajeissa" ja keilattiin, tänään mennään seurakuntanuorten kanssa Megazoneen, huomenna alkavat MM-kisat, ja sunnuntaina äitienpäivänviettoa ja meno Rymättylään. Ou jee!